A15

Knooppunt Rozenburg – verbindt de A15 met de A24

In knooppunt Rozenburg sluit de Blankenburgverbinding (A24) aan op de A15. Door de aanwezigheid van haventerreinen, kabels- en leidingenstroken en lokale ontsluitingswegen is het passen en meten om knooppunt Rozenburg te bouwen. Daarom is gekozen voor een compact knooppunt in de vorm van een halve ster met een ontwerpsnelheid van 80 kilometer per uur op de verbindingsbogen van en naar de Maasdeltatunnel.

Het hart van het knooppunt ligt iets noordelijker dan de op- en afrit Rozenburg-Centrum. Om het knooppunt te kunnen bouwen, is sinds september 2019 de oorspronkelijke oprit op deze locatie naar de A15 richting Europoort afgesloten. In de eindsituatie kan men vanaf deze oprit de Blankenburgverbinding oprijden richting Vlaardingen.

Blankenberg

Het knooppunt wordt voor een deel aangelegd op een berg: de Blankenberg. De Blankenberg bouwen we op met zand en grond die vrijkomt bij het ontgraven van de Maasdeltatunnel. Het hoogste punt van de Blankenberg ligt op 21 meter boven het maaiveld (26,60 meter boven NAP).

Het hart van het knooppunt ligt iets noordelijker dan de op- en afrit Rozenburg-Centrum. Om het knooppunt te kunnen bouwen, is sinds september 2019 de oorspronkelijke oprit op deze locatie naar de A15 richting Europoort afgesloten. In de eindsituatie kan men vanaf deze oprit de Blankenburgverbinding oprijden richting Vlaardingen.

Overbruggen kabels- en leidingenstrook

Aan de noordkant van de Blankenberg liggen verschillende kabels en leidingen van het Havenbedrijf in de grond. Om de kabels en leidingen te beschermen, bouwen we vier viaducten over deze strook met behulp van een zogeheten tafelconstructie. Ze vormen een begin of eindpunt van de vier verbindingsbogen van knooppunt Rozenburg.

Bouw Fly-overs

Om overlast voor het wegverkeer zoveel mogelijk te beperken is bedacht om met behulp van dezelfde ‘tafelconstructie’ te bouwen. Dit is een tijdelijke constructie die over de A15 wordt geplaatst en het mogelijk maakt om de fly-overs te bouwen, terwijl het verkeer (weliswaar met iets lagere snelheid) zo kan blijven doorrijden.

Planning Knooppunt Rozenburg

  • Vier viaducten over kabel- en leidingstrook: voorjaar 2019 – voorjaar 2022
  • Fly-overs van de A15 uit Europoort naar de A24: voorjaar 2020 – voorjaar 2023
  • Fly-over van de A24 naar de A15 richting Rotterdam: voorjaar 2020 – 2e helft 2022
  • Viaducten Trentweg – 2e helft 2021 - najaar 2022
 

 

 

 
Cookie-instellingen
Cookie-instellingen sluiten

Cookie-instellingen wijzigen

Deze website maakt gebruik van cookies. Cookies worden onder andere gebruikt voor het bijhouden van statistieken, het opslaan van voorkeuren, het optimaliseren van deze website, de integratie van social media en marketingdoeleinden. Lees meer over cookies en jouw privacy in ons cookieverklaring. Wij gebruiken de hieronder genoemde soorten cookies.


Deze cookies gebruiken we om de basisfuncties van deze website te kunnen laten draaien en om inzicht te krijgen in het gebruik. Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens. Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en worden daarom altijd geplaatst.

Deze cookies verzamelen gegevens zodat we inzicht krijgen in het gebruik en deze website verder kunnen verbeteren.

Indien u deze toestaat, worden deze cookies gebruikt door aanbieders van externe content die op deze website kan worden getoond. In sommige gevallen gaat het daarbij om marketing- en/of tracking cookies, die het gedrag van bezoekers vastleggen en op basis daarvan gepersonaliseerde advertenties tonen op andere websites.