Met knooppunt Rozenburg en het aansluiten van de A24 op de A15 ontstaat een nieuwe situatie op de A15. De plusstrook moest worden weggehaald om de nieuwe aansluiting A24/A15 in knooppunt Rozenburg te kunnen maken. Dit kan ook omdat het verkeer met de nieuwe A24 zich anders over de Rotterdamse snelwegen gaat verdelen.
Met verkeersmodellen is berekend dat wanneer de A24 open is, twee rijstroken per richting op dit deel van de A15 voldoende is om het verkeer goed af te wikkelen. Ook met de huidige inzichten van de verwachte verkeersgroei tot aan 2040 is de verwachting dat er geen derde strook nodig is. In de verkeersberekeningen is rekening gehouden dat op de A24 tol wordt geheven.
Na openstelling van de A24 neemt het verkeer dermate af dat twee rijstroken voldoende zijn om het verkeer filevrij af te wikkelen. In de situatie van de plusstrook was er sprake van versmalde rijstroken en een maximum snelheid van 80km/u. Aangezien twee rijstroken voldoende is voor de hoeveelheid verkeer is ervoor gekozen om een volwaardige vluchtstrook een twee volwaardige rijstroken aan te leggen, waardoor de snelheid medio 2025 (na asfaltering) ook weer naar 100km/u kan.