Home > FAQ

Veelgestelde vragen

Op deze pagina vind je veelgestelde vragen over de Blankenburgverbinding. Staat je vraag er niet tussen?  Je kan contact met ons opnemen via de gegevens op de contactpagina of kom langs in het Informatiecentrum .

Kijk ook op deze pagina voor antwoorden op gestelde vragen tijdens de verschillende webinars.

De Maasdeltatunnel en de Hollandtunnel van de Blankenburgverbinding hebben een Profiel van Vrije Ruimte (PVR) van 4,70m en daarmee is er geen hoogtedetectie nodig.

Onze andere kunstwerken (viaducten e.d.) hebben een PVR van 4,60m, maar Rijkswaterstaat past daarop geen hoogtedetectie toe.

De bouw is gestart op 18 september 2018 en de nieuwe verbinding is op 7 december 2024 geopend.

In de huidige situatie (zonder Blankenburgverbinding) is de afstand via de weg tussen Vlaardingen en Rozenburg circa 20 km. Hier doe je met de auto gemiddeld 19 minuten over (zonder file).

Als de Blankenburgverbinding opengesteld is, is de afstand korter, namelijk circa 12 km. Met de auto doe je er dan circa 12 minuten over.

Oftewel een reistijdwinst van circa 7 minuten.

De minister van Infrastructuur en Milieu heeft in het najaar van 2013 besloten dat er geen fietstunnel wordt aangelegd in de Maasdeltatunnel. Motivering bij dit besluit is dat het langzaam verkeersnetwerk primair een regionale aangelegenheid is. In het voorjaar van 2014 heeft de Stadsregio Rotterdam (nu Vervoersautoriteit Metropoolregio Rotterdam Den Haag) een onderzoek laten uitvoeren naar nut en noodzaak van een fietstunnel. Onderzocht is de potentie van het (toekomstige) gebruik van de fietstunnel in relatie tot de bestaande veerpont tussen Maassluis en Rozenburg. Uit het onderzoek blijkt dat de benodigde investering in een fietstunnel (circa 33 miljoen euro aanlegkosten, exclusief beheerkosten) niet opweegt tegen het aantal verwachte gebruikers (tussen circa 850 en 950 (brom)fietsers per etmaal), die bovendien in de huidige situatie al gebruik maken van de veerpont. De regionale bestuurders hebben op basis van de uitkomsten van het rapport besloten niet verder in te zetten op een fietstunnel. De provincie verzorgt het vervoer op de oeververbinding Maassluis – Rozenburg en heeft toegezegd dat deze in de toekomst blijft varen voor in elk geval fietsers en voetgangers.

De Blankenburgverbinding is toegankelijk voor auto’s, vrachtwagens, bussen en motoren.

De Blankenburgverbinding is 4,2 km lang en loopt vanaf de A20 ten westen van Vlaardingen tot aan de A15 aan de oostkant van Rozenburg. Via de Maasdeltatunnel (ongeveer 900m lang) loopt de verbinding onder de Nieuwe Waterweg/het Scheur door; met aan de noordzijde een landtunnel van ongeveer 500 meter, de Hollandtunnel.

De wegverbinding is een autosnelweg, met een maximumsnelheid van 100 km per uur en drie rijstroken per rijrichting. Ook is de A20 verbreed naar drie rijstroken per rijrichting, tussen het Kethelplein en het knooppunt Vlaardingen (A20-A24 Blankenburgverbinding).

Op deze website pagina van Rijkswaterstaat https://www.rijkswaterstaat.nl/wegen/wegenoverzicht#193405 wordt het ontstaan en keuze van wegnummers uitgelegd.

De Blankenburgverbinding verwerkt bijna twee keer zo veel verkeer, terwijl die veel goedkoper is dan de Oranjeverbinding. En op leefbaarheidseffecten, zoals hinder voor de omgeving, scoren beide projecten ongeveer gelijk. Een meerderheid van de regionale overheden heeft de minister geadviseerd te kiezen voor de Blankenburgverbinding, variant Krabbeplas-West. De minister heeft dit advies bij haar afweging meegenomen en de voorkeur voor deze variant uitgesproken.

De Blankenburgverbinding is noodzakelijk om de bereikbaarheid, leefbaarheid en de economische activiteiten te garanderen. Naast het grootste havencomplex van Europa en Greenport Westland biedt de Rotterdamse regio ruimte aan zakelijke diensten en creatieve bedrijvigheid. Het bereikbaar houden van de Rotterdamse regio is hiervoor van groot belang; de Blankenburgverbinding maakt de gewenste situatie mogelijk. De Blankenburgverbinding sluit de A20 ten westen van Vlaardingen aan op de A15 aan de oostkant van Rozenburg.

Op de A20 is tweelaags zoab (of soortgelijk asfalt) toegepast. Dit is ongeveer 2 à 3 dB stiller dan het  asfalt wat eerder op de A20 lag vanaf aansluiting 9 Vlaardingen richting het westen. Bekijk de Geluidspagina voor meer informatie. 

In de verkeersituatie gaan we er vanuit dat de A24 (vanuit Vlaardingen de tunnel in) de doorgaande verbinding is en dat je daarvoor niet van richting hoeft te veranderen en dus ook geen markering op de weg hoeft aan te brengen. Als je de richting Hoek van Holland neemt moet je de rijstroken rechts van het puntstuk aanhouden. Je slaat hier als het ware rechtsaf t.o.v. de doorgaande verbinding A24. Voor deze richting wordt wel markering op de weg aangebracht. De bewegwijzering is ter ondersteuning (verduidelijking). Dit is afgestemd met de Nationale Bewegwijzeringsdienst. Deze situatie komt in het land een enkele keer meer voor.

Snelwegen lopen over het algemeen 2,5 % af, naar de buitenberm. Dit noemen we verkanting van de weg en die is nodig voor de afwatering. Bij regenval loopt het water dan af naar de buitenberm. Bij het nieuwe knooppunt Vlaardingen verandert op de rijbaan richting Maassluis deze verkanting van de rijbaan en loopt de snelweg een paar honderd meter naar de middenberm af. Dit is zo ontworpen. 

Onder de A20 ligt de verdiepte verbindingsboog van de nieuwe A24 (Blankenburgverbinding) naar de A20 richting Hoek van Holland. Op deze plek wisselt de verkanting (het aflopende gedeelte) van de buitenberm naar de middenberm. De verdiepte verbindingsboog loopt van zuid naar noord op tot het niveau van de A20 zodat hij kan aansluiten op de A20. De A20 ligt op het dak van deze verbindingsboog en het dak loopt met de verbindingsboog mee omhoog. Dat is de reden waarom de snelweg op deze plek bij de buitenberm hoger is dan bij de middenberm. Hieronder een luchtfoto van de situatie.

 

Tijdens de verlengde weekendafsluitingen eind maart (week 13) en begin april (week 14) is het helaas noodzakelijk ook op de vrijdagen een rijbaan van de A15 af te sluiten. Deze twee verlengde weekenden is de A24 beschikbaar als route naar de Maasvlakte (week 13) of vanuit de Maasvlakte richting Rotterdam (week 14). Hierdoor zal echter ook op de ring van Rotterdam (A20 en A4) extra verkeershinder ontstaan. Tijdens deze werkzaamheden wordt ernstige hinder verwacht met vertragingen tot een uur.

Ook tijdens de werkzaamheden in de weekenden van week 19 en 20 zijn vertraging tot een uur te verwachten. Doordat deze weekenden de werkzaamheden tussen knooppunt Rozenburg en de Thomassentunnel worden uitgevoerd wordt verkeer via lokale wegen omgeleid richting A15 en A24.

We roepen reizigers op om waar mogelijk anders te reizen. Ga goed voorbereid op weg en check vooraf je route. Hierdoor weet je hoe druk het is. Gebruik www.rwsverkeersinfo.nl of een van de andere verkeersapps. 

Als het kan werk thuis, gebruik de fiets of het openbaar vervoer, reis samen of buiten de spits. Op deze manier kan de extra reistijd zo veel mogelijk worden beperkt.

De A24 geeft een alternatief voor de A4 Beneluxtunnel en maakt het verkeersnetwerk robuuster met een extra ontsluiting onder het Scheur naar de A20.

Op basis van de verwachte verkeersgroei tot aan 2040 is de verwachting met het verkeersmodel dat het vervallen van de plusstrook geen extra verkeershinder geeft na opening van de A24. We verwachten wel dat er na opening van de A24 een periode van gewenning zal zijn en dat het effect niet direct merkbaar is. In het voorjaar van 2025 brengen we nieuw asfalt en belijning aan tussen Knooppunt Rozenburg en aansluiting 15 (Havens 4100-5200, Welplaatweg). Met deze nieuwe belijning zal de situatie verkeersveiliger worden met een rustiger verkeersbeeld tot gevolg. Daarmee kan de maximum snelheid weer terug naar 100 km/uur.

Sinds de openstelling van de A24 maken circa 25.000 voertuigen per werkdag gebruik van deze nieuwe rijksweg. Daardoor is de verkeersdrukte op de A15 afgenomen en zijn de files op de route Vaanplein - knooppunt Benelux en op de A4 kleiner geworden. Lokaal blijft enige verkeershinder bestaan in de ochtendspits vanuit Rotterdam voor op-/afrit 15 en in de avondspits vanuit de Thomassentunnel voor knooppunt Rozenburg.

Met knooppunt Rozenburg en het aansluiten van de A24 op de A15 ontstaat een nieuwe situatie op de A15. De plusstrook moest worden weggehaald om de nieuwe aansluiting A24/A15 in knooppunt Rozenburg te kunnen maken. Dit kan ook omdat het verkeer met de nieuwe A24 zich anders over de Rotterdamse snelwegen gaat verdelen.

Met verkeersmodellen is berekend dat wanneer de A24 open is, twee rijstroken per richting op dit deel van de A15 voldoende is om het verkeer goed af te wikkelen. Ook met de huidige inzichten van de verwachte verkeersgroei tot aan 2040 is de verwachting dat er geen derde strook nodig is. In de verkeersberekeningen is rekening gehouden dat op de A24 tol wordt geheven.

Na openstelling van de A24 neemt het verkeer dermate af dat twee rijstroken voldoende zijn om het verkeer filevrij af te wikkelen. In de situatie van de plusstrook was er sprake van versmalde rijstroken en een maximum snelheid van 80km/u. Aangezien twee rijstroken voldoende is voor de hoeveelheid verkeer is ervoor gekozen om een volwaardige vluchtstrook een twee volwaardige rijstroken aan te leggen, waardoor de snelheid medio 2025 (na asfaltering) ook weer naar 100km/u kan.

Het tijdelijk terugbrengen van de plusstrook is helaas niet mogelijk. Op de locatie waar de A24 en de A15 op elkaar aansluiten ontbreekt de ruimte om veilig drie rijstroken kwijt te kunnen. Doordat het asfalt van de A24 op een andere hoogte ligt dan het asfalt op de A15 (dit is voor de weggebruiker niet zichtbaar) is het hier ook niet mogelijk om de plusstrook met tijdelijke gele belijning terug te brengen.

Op de A15 tussen aansluiting 15 (Welplaatweg) en aansluiting 14 (Rozenburg Centrum) is het asfalt inderdaad nog niet aangepast. Op dit wegvak zijn echter wel alle voorzieningen verwijderd die er voor zorgden dat de spitsstrook veilig gebruikt kon worden. Zo zijn de matrixborden en camera’s verwijderd.

In het voorjaar van 2025 passen we in twee verlengde weekendafsluitingen (donderdagavond tot maandagochtend) het asfalt en de markering aan van de A15 tussen Knooppunt Rozenburg en aansluiting 15 Welplaatweg (week 13 en 14) en in twee reguliere weekendafsluitingen het asfalt en de markering van de A15 tussen Knooppunt Rozenburg en de Thomassentunnel (week 19 en 20). Na deze werkzaamheden zijn er weer twee brede rijstroken met brede vluchtstroken aanwezig en wordt de rijsnelheid weer 100 km/uur.

Voor het Tracébesluit is met een  verkeersmodel berekend dat wanneer de A24 (Blankenburgverbinding) open is, twee rijstroken per richting tussen knooppunt Rozenburg en de aansluiting 15 Havens 4100-5200 voldoende is om het verkeer in goede mate af te wikkelen. Ook met de huidige inzichten van de verwachte verkeersgroei tot aan 2040 is de verwachting met het verkeersmodel dat er geen derde strook nodig is om het verkeer af te wikkelen. Het vervallen van de plusstrook zal dus geen extra verkeershinder geven na opening van de A24.

Meer over verkeersmodellen
Verkeersmodellen geven inzicht in hoe de wereld er in de toekomst uit kán zien. De modellen laten zien wat de effecten van ontwikkelingen zijn op onder meer de bereikbaarheid. Zie ook (filmpje op): Verkeers- en vervoermodellen LMS en NRM (rijkswaterstaat.nl).

In de situatie van de spitsstrook was er sprake van versmalde rijstroken en een maximum snelheid van 80km/u. Aangezien -na opening van de A24- twee rijstroken voldoende zijn voor de hoeveelheid verkeer, is ervoor gekozen om een volwaardige vluchtstrook en twee volwaardige rijstroken aan te leggen. Hierdoor gaat de snelheid in de loop van 2025 (na afronding van alle werkzaamheden in week 20) naar 100km/u.

Een inhaalverbod voor vrachtverkeer is op dit moment niet voorzien. Een inhaalverbod betekent (hier) veel vrachtverkeer op de rechter rijstrook (‘collonevorming’), waardoor in- en uitvoegen voor het overige verkeer moeilijk kan zijn. Zeker met het vele vrachtverkeer van en naar de havens. Uiteraard houden we de situatie in de gaten.

Bij het ontwerpen van het nieuwe knooppunt Rozenburg is het niet mogelijk gebleken de oprit (toerit) vanaf de Trentweg richting de Thomassentunnel (Richting Europoort en Maasvlakte) te behouden. Door de aanleg van de verbindingswegen tussen de A24 en de A15 is er geen ruimte meer beschikbaar om verkeer vanaf deze toerit veilig in te laten voegen op de A15. Om inzichtelijk te maken wat de mogelijkheden en onmogelijkheden zijn voor het terugbrengen van een toerit vanuit Rozenburg naar de A15 in de richting van Europoort en de Maasvlakte is er een analyse gemaakt. Deze analyse is weergegeven in deze notitie.

Vanwege de bouwwerkzaamheden aan het knooppunt is de toerit al sinds 2019 afgesloten. De toerit komt dus ook in de definitieve situatie niet meer terug. Op de locatie van de voormalige toerit naar de Thomassentunnel ligt nu de toerit naar de nieuwe A24. Verkeer vanuit Rozenburg moet gebruik maken van de Calandbrug of Rozenburgse sluizen om richting het havengebied en Voorne-Putten te rijden, of kan via de aansluiting Welplaatweg gebruik maken van de A15 en de Thomassentunnel.

Vanuit Rozenburg zijn er twee mogelijkheden om de A24 te bereiken en via de nieuwe Maasdeltatunnel richting de noordzijde van het Scheur te rijden. Allereerst kan verkeer vanaf de Trentweg de nieuwe toerit naar de Maasdeltatunnel gebruiken. De andere optie is om aan de westzijde van Rozenburg via aansluiting 13 (Rozenburg) de A15 op te rijden en vervolgens via knooppunt Rozenburg naar de A24 te rijden.

Het is bekend dat de Calandbrug op onregelmatige tijden open gaat. Bij deze brug geldt dat de scheepvaart voorrang heeft boven het wegverkeer. Dit betekent dat de brug op elk moment open gaat wanneer een schip de brug wil passeren. Deze afspraak is vastgelegd in de contracten van de bedrijven die gevestigd zijn aan de Brittanniëhaven. In overleg met het Havenbedrijf is gebleken dat het niet mogelijk is een dienstregeling in te stellen voor de Calandbrug met vaste openingstijden. Wel zijn er op de Droespolderweg knipperlichten aanwezig die aangeven of de Calandbrug geopend is. Wanneer deze lichten knipperen wordt geadviseerd om via de Welplaatweg of de Rozenburgsesluizen te rijden.

De Maasdeltatunnel en de Hollandtunnel van de Blankenburgverbinding hebben een Profiel van Vrije Ruimte (PVR) van 4,70m en hebben daarmee geen hoogtedetectie nodig.

Onze andere kunstwerken (viaducten e.d.) hebben een PVR van 4,60m, maar Rijkswaterstaat past daarop geen hoogtedetectie toe.

Hoogtedetectie is verplicht bij tunnels lager dan 4,70m. Vrachtwagens mogen maximaal 4,0m zijn. Er is dan ook voor onze tunnels en voor de hele Blankenburgverbinding geen hoogte probleem.

Het beleid is dat er geen vluchtstroken in tunnels worden toegepast. Het is onveilig om daar te stoppen. Uiteraard kan het wel zo zijn dat je door een pechsituatie moet stoppen. Wel is er tussen de twee tunnelbuizen een vluchtgang aanwezig. 

Bekijk deze video van Rijkswaterstaat wat je moet doen bij pech of ongeval in een tunnel. 

 

De Blankenburgtunnel was de werktitel van Rijkswaterstaat in de voorbereidende fase. Uiteindelijk is het aan de vergunningverleners gemeente Rotterdam en Vlaardingen om namen aan tunnels te geven. Zij hebben de naam Maasdeltatunnel vastgesteld.

In principe zijn de werkzaamheden aan de Blankenburgverbinding gereed. Wel voeren we in het voorjaar van 2025 in vier weekendafsluitingen nog asfalteringswerkzaamheden uit op de A15 in beide richtingen tussen op-/afrit 15 (Welplaatweg) en de Thomassentunnel. Meer informatie over deze werkzaamheden staat hier: Werkzaamheden A15 2025.

Vanuit het regulier groot onderhoud van de A15 (project MaVa) worden werkzaamheden aan de A15 uitgevoerd tussen op-/afrit 12 (Brielle) en op-/afrit 8 (Oostvoorne). Meer informatie over deze werkzaamheden staat hier: A15: onderhoud Maasvlakte - Vaanplein

De landtunnel in de Aalkeetpolder oftewel de Hollandtunnel en de de tunnel onder het Scheur oftewel de Maasdeltatunnel, zijn een Categorie C-tunnel: niet alle gevaarlijke stoffen mogen door deze tunnels. Om precies te zijn de stoffen die aanleiding kunnen geven tot een zeer grote explosie, een grote explosie of het vrijkomen van een grote hoeveelheid giftige stoffen. Vrachtverkeer met gevaarlijke stoffen in deze categorie moet een alternatieve route nemen.

De categorie van een tunnel geeft aan welke gevaarlijke stoffen door een tunnel mogen. De categorie-aanduiding is in heel Europa gelijk. Er wordt gewerkt met de categorie A tot en met E, waarbij bij categorie A geen restricties zijn, alle stoffen mogen door de tunnel, en bij categorie E zijn bijna alle gevaarlijke stoffen verboden. Het vrachtverkeer met gevaarlijke stoffen die niet door een tunnel mogen, moet via een alternatieve route rijden.

Cookie-instellingen