Fietsroute punt 3

Tussen de A20 en het Scheur

In september 2018 is de bouw van de Hollandtunnel gestart.  Als eerste zijn de funderingen aangebracht: ankers en palen voor de vloer en damwandplanken die de wanden van de tunnel vormen. In dit filmpje wordt uitleg gegeven over de verschillende funderingen die voor de vloer zijn gemaakt (accepteer cookies van derden om filmpje te bekijken).

Met de funderingen op hun plek, zijn we gestart met het uitgraven van de tunnel. Het eerste stuk wordt droog uitgegraven. Daarna wordt water in de bouwkuip gezet om tegendruk te geven aan het grondwater. Onder water gaat het uitgraven verder. Als de juiste diepte is bereikt, circa 10 meter onder NAP, wordt wapening voor de vloer aangebracht en onderwaterbeton gestort. Het werk wordt begeleid door duikers. In dit filmpje leggen we uit wat zich onder de waterlijn afspeelt.

Het diepste punt van de Hollandtunnel bevindt zich aan de noordkant van de Zuidbuurt. Hier komt een waterkelder. Water dat de tunnel inloopt, wordt hier opgevangen. In deze video legt Jan van Eijsden van Rijkswaterstaat hoe de waterkelder wordt gebouwd.

Als de vloer van de tunnel is uitgehard wordt de bouwkuip leeggepompt. In het midden worden twee wanden geplaatst. Ze vormen de scheiding tussen de twee rijbanen van de A24 en ertussen komt de vluchtgang die gebruikt kan worden in geval van een incident. Boven de vluchtgang komt nog een technische ruimte. Als de middenwanden staan, maken we het dak van de tunnel. In de tunnel werken we de wanden af, installeren en testen de technische installaties en brengen asfalt en belijning aan.

Op deze luchtfoto’s ziet u de voortgang van het werk tot nu toe.

24 juni 2020

 

4 oktober 2020
4 september 2020
24 september 2020
Cookie-instellingen