Hollandtunnel zo goed als gereed: een terugblik op de bouw van de landtunnel

12-07-2024 796 keer bekeken

De Hollandtunnel bouwtechnisch klaar. De laatste stap voordat de tunnel open kan is het plaatsen en testen van technische installaties. In dit artikel blikken we terug op de bouw van de landtunnel van de nieuwe A24.

Voorbereidingen
In oktober 2019 gingen de eerste betonnen heipalen voor de Hollandtunnel de grond in. Deze palen waren nodig om een doorgang onder de metrolijn (Hoekse Lijn) te maken. In juni 2020 begon BAAK met het bouwen van de fundering voor de tunnel. Hiervoor waren 3600 ankers, 1250 heipalen, 250 VC-palen en 1600 damwandplanken nodig. Het aanbrengen van de ankers liep door tot in het voorjaar van 2021.

Het bouwen van de tunnel: onder water graven en beton storten
Nadat de fundering klaar was, kon BAAK in het voorjaar van 2021 beginnen met het graafwerk voor de landtunnel. De tunnel werd met damwanden opgedeeld in vakken, zogenoemde bouwkuipen. Van elke bouwkuip werd een paar meter uitgegraven en daarna vol water gezet. Vervolgens werden deze verder uitgegraven. Dit was nodig om tegendruk aan het grondwater te geven, dat omhoog zou komen wanneer je verder zou graven zonder er water op te zetten. De bouwkuipen werden vervolgens uitgegraven tot 10 meter diepte. Daarna stortten de bouwers een grindbed en plaatsten wapeningskorven voor de vloer. Deze stalen korven zijn gemaakt op ons eigen bouwterrein en zijn vervolgens met behulp van kranen en  duikers op de juiste plek gelegd.

(Om de video op onze website te bekijken, dient u de cookies van derden te accepteren of klik hier om de video op YouTube te bekijken.) 

Nadat de korven op hun plek lagen, kon de onderwaterbetonvloer worden gestart, het beton werd gemaakt in onze eigen betonfabriek bij de Maasdeltatunnel noord. De betonmixers reden af en aan en met een grote betonpomp werd het beton via een buis onderin de bouwkuip gestort. Boven water controleerde een stortploeg de hoogte van het gestorte beton. Onder water controleerden duikers of het beton goed tegen de damwanden van de bouwkuip zat. Zodra de vloer was uitgehard, kon de bouwkuip drooggepompt worden.

Waterkelder en verleggen Zuidbuurt
Niet in elke bouwkuip werd hetzelfde werk uitgevoerd. Zo kon het voorkomen dat de ene bouwkuip al een dak had, terwijl er drie bouwkuipen verderop nog eenden zwommen in het water. Daarnaast waren er een paar speciale bouwkuipen. De bouwkuip aan de A20-kant van de Zuidbuurt bijvoorbeeld, was dieper in vergelijking met de rest. In dit stuk begint het overdekte gedeelte van de Hollandtunnel en ‘duikt’ de tunnel onder de Zuidbuurt door om voor de Hoekse Lijn weer boven te komen. In deze diepe bouwkuip is ook de waterkelder van de tunnel gemaakt. Al het regenwater dat in de tunnel loopt wordt hier opgevangen en afgepompt.

De Hollandtunnel loopt onder de Zuidbuurt door. Deze weg verbindt Maassluis en Vlaardingen en is de thuisbasis voor een aantal bewoners en ondernemers. Om onder de weg door te kunnen werken en afsluitingen te beperken, is de Zuidbuurt tijdelijk verlegd. Zo kon BAAK eerst de bouwkuip waar de weg oorspronkelijk lag afbouwen om vervolgens de bouwkuip ernaast op een later moment af te ronden. Nadat de weg verlegd werd aan het einde van 2021, werd de Zuidbuurt weer op zijn oude plek gelegd in augustus 2023 liep de weg weer rechtdoor.

2022: Het storten van het laatste onderwaterbeton en het dak zo goed als klaar
In september 2022 werd het laatste onderwaterbeton van het gehele project gestort. In totaal is er meer dan 100.000 kubieke meter aan onderwaterbeton gebruikt voor de aanleg van de Blankenburgverbinding.

Na het leegpompen van de bouwkuipen zijn in het midden twee tussenwanden gemaakt. Hiermee werden de eerste vormen van de tunnel zichtbaar: de twee wanden scheidden de twee rijrichtingen van elkaar en tussen de twee wanden kon later het middentunnelkanaal gebouwd worden. Dit stuk tunnel dient als vluchtweg en als ruimte voor alle kabels en leidingen voor de tunneltechnische installaties. In 2022 is bijna het hele dak op tunnel geplaatst. In de onderstaande video is te zien hoe het bouwen van het middentunnelkanaal en het dak in zijn werk gaat.

(Om de onderstaande video op onze website te bekijken, dient u de cookies van derden te accepteren of klik hier om de video op YouTube te bekijken.)

Aan het einde van het jaar is het eerste asfalt in de tunnel aangelegd en waren de eerste Verkeers- en Tunnel Technische Installaties (VTTI) zichtbaar in de tunnel. Denk hierbij aan hulppostkasten, ventilatoren voor de beheersing van de luchtkwaliteit en camera’s waarmee tunneloperators in de verkeerscentrale de tunnel in de gaten kunnen houden.

2023: Nieuwe fase: Zuidbuurt terug op zijn plek en wegen rondom de tunnel aangepakt.
In 2023 zijn de eerste testen van de technische installaties uitgevoerd en is de wegenstructuur rondom de tunnel aangepakt. Zoals gezegd is de in 2021 verlegde Zuidbuurt terug op zijn oude plek gelegd en het dienstgebouw op de Zuidbuurt kreeg ook steeds meer vorm. Het gebouw is zo ontworpen dat het goed past in de omgeving. De houten bekleding van het gebouw is aangebracht en de watergang die er voorlangs loopt is ook aangesloten en staat vol water. Het enige dat nog ontbreekt is de begroeiing langs de oever, maar dat is een kwestie van tijd.

2024: Het werk zit erop
De eerste werkzaamheden voor de Blankenburgverbinding begonnen bij de Zuidbuurt in 2018 met de aanleg van een werkweg door de Aalkeetpolder en het bouwen van de onderdoorgang van de Hoekse Lijn. Inmiddels is de Hollandtunnel af. De technische systemen zijn getest, de laatste laag asfalt is aangebracht en de witte blijning is gezet.

Toen de plannen voor de Blankenburgverbinding werden ontwikkeld, was een goede inpassing in het landschap een belangrijk uitgangspunt voor de aanleg. Het doel was om de tunnel zo min mogelijk op te laten vallen in de omgeving, zodat de Zuidbuurt haar open en landelijke uitstraling behoudt. In de onderstaande video wordt uitgelegd hoe dit plan en ontwerp tot stand zijn gekomen.

(Om de onderstaande video op onze website te bekijken, dient u de cookies van derden te accepteren of klik hier om de video op YouTube te bekijken.)

Cookie-instellingen