Update werkzaamheden Noordoever

27-03-2020 1487 keer bekeken {0} reacties

De Corona-maatregelen hebben impact, ook op het werk van Rijkswaterstaat. Het is de verantwoordelijkheid van Rijkswaterstaat de kritieke infrastructuur draaiende te houden. Werkzaamheden gaan door, onder voorwaarde dat veiligheid en kwaliteit zijn geborgd. Aan de Noordoever is veel werk verzet.

Maasdeltatunnel
De bouw van de toerit van de Maasdeltatunnel in Vlaardingen gaat vrijwel gelijk op met de bouw in Rozenburg. In de toerit is bij het Scheur inmiddels een bouwkuip uitgegraven van tien meter diep. Hier worden nu betonnen balken (stempels) gemaakt van zo’n vijfendertig meter lang, anderhalve meter breed en een meter hoog. Ze versterken de bouwkuip. Dit is nodig om de volgende vijftien meter uit te kunnen graven.

Dirkviaduct
Een paar honderd meter verderop, bij de Maassluissedijk, zijn de eerste palen voor het Dirkviaduct geheid. Het komende jaar bouwen we het viaduct op met drie steunpunten waar een betonnen dek op komt te liggen. In 2021 is het viaduct zo ver klaar dat het in gebruik kan worden genomen. Dan verwijderen we ook de tijdelijke bypass in de Maassluissedijk.

Hollandtunnel
Onder de Hoekse Lijn bouwen we een onderdoorgang. Inmiddels hebben we de funderingen aangebracht en de bouwkuip onder het spoor uitgegraven. Deze kuip staat vol water om tegendruk te geven aan het grondwater. Op 1 en 2 april storten we onder water een betonvloer. Met grote pompen wordt zo’n 3000 m3 beton tot onderin de bouwkuip gestort. Onder water controleren duikers of er geen grote hoogteverschillen ontstaan en of het beton goed rond de ankerpalen en tegen de damwanden van de bouwkuip zit. Als het beton is uitgehard pompen we de bouwkuip droog en start de afbouw.

 

Cookie-instellingen