Bouw kistdammen aan beide zijden van het Scheur

20-12-2018 1595 keer bekeken

Aan beide zijden van het Scheur wordt flink gebouwd aan de kistdammen. De kistdammen zijn nodig om ruimte te bieden voor de bouw van de Maasdeltatunnel aan de noord en zuidzijde van het Scheur. Uitvoerder Niels van Noort legt uit hoe dit in zijn werk gaat.

De kistdammen zorgen voor stabiliteit bij het uitgraven van de tunneltoerit en ze schermen de bouwplaats af van de vaargeul. Aan de noordkant komt ook een loskade voor bouwmaterialen.

De kistdammen worden opgebouwd met stalen buispalen met daartussen damwandplanken. De buizen en planken moeten precies op elkaar aansluiten zodat de verschillende delen helemaal waterdicht zijn. Met een lengte van meer dan veertig meter is dat geen eenvoudige opgave. Niels van Noort is uitvoerder maritiem heiwerk en funderingswerk bij BAAK. Hij legt uit hoe de kistdammen worden gebouwd.

“We zijn in september begonnen met het afbreken van een strekdam en het schoongraven van de bodem. Damwanden kunnen namelijk niet door keien heen, dus het is belangrijk dat de ondergrond puinvrij is. Daarna hebben we zes palen in het water gezet, hieraan kunnen we pontons met bouwmaterialen afmeren. We voeren de buizen en planken namelijk over het water aan. 

In oktober zijn we met de bouw van de kistdammen begonnen. We werken vanaf een ponton op het water. Hierop staat onder andere een grote kraan, één van de grootste die binnen Nederland worden ingezet. Daarmee trillen we eerst buispalen in de bodem. Hierbij wordt gebruik gemaakt van een speciaal frame waar de buizen precies inpassen. Het is belangrijk dat ze kaarsrecht de grond in gaan, zodat de damwandplanken er later precies tussen passen. De landmeter die op de kant staat, meet tijdens het intrillen continu wat de positie is en geeft aanwijzingen aan de machinist. Die kan de buis dan bijsturen. Door dit precisiewerk kunnen we maar een paar buispalen per dag de grond inbrengen. Het betekent ook dat er niet de hele dag door geluidshinder is.

Aan de buispalen zit een rail waar de damwandplanken in worden geschoven. Niels: “Voordat we de planken ertussen zetten, woelen we met een aparte kraan de bodem eerst voor. Daarmee zorgen we ervoor dat ze makkelijker de grond in gaan. Helemaal onderin de rail, dus diep onder de grond, zit een sensor. Wanneer de damwand die raakt, dan weten we dat hij goed is aangebracht. Zodra de wanden van de kistdammen gereed zijn, worden de verschillende delen uitgegraven, voorzien van een drainagesysteem en gevuld met zand. Als het werk volgens planning verloopt zijn de kistdammen voor de zomer van 2019 klaar. Dan ligt er een stevige basis voor de bouw van de tunnel. 

“Werken op het water is leuk”, sluit Niels het gesprek af. “Het is altijd in beweging, het stroomt, het golft, je werkt veel op gevoel. Voorbereiding is alles. Hier hebben we dat goed gedaan. Kijk maar naar buiten, dan zie je de eerste delen al liggen.”