Eerste deel vloer van zinktunnel Blankenburgverbinding gestort

05-08-2021 1641 keer bekeken

De bouw van de zinktunnels voor de Maasdeltatunnel is nu echt begonnen in het droogdok van Damen Verolme. Op een steenworp afstand van Rozenburg worden de twee tunneldelen gebouwd die naar verwachting in het voorjaar van 2023 in het Scheur tussen de noord- en zuidoever worden afgezonken.

Nieuwe mijlpaal
De ondervloer van grind lag nauwelijks op zijn plek in juni of de voorbereidingen voor het maken van de vloer van de zinktunnel waren al begonnen. En deze week was het al zover: het beton van het eerste deel van de vloer kon worden gestort. We vroegen technisch adviseur John Pöllibauer van Rijkswaterstaat naar het hoe en wat van deze mijlpaal.  

Waar hebben we het precies over?
John: “Dit is het eerste deel van de vloer, een zogenoemde ‘moot’, van de zinktunnel die straks aan de noordkant van het Scheur komt te liggen. Deze moot meet 40,5 bij 26 meter en heeft een dikte van 1,15 meter. De zinktunnel bestaat uit twee grote tunnelelementen die In het droogdok worden gebouwd.”

Hoe bereidt BAAK zo’n stort voor?
“Voordat er gestort kon worden, moest er eerst wapening worden aangebracht. Er ligt alleen al aan wapening 315.000 kg in deze moot. En ook moest er een pomp naar beneden worden getild, daarvoor hebben we hulp gehad van een portaalkraan van Damen.”

En dan het storten zelf, hoe is dat verlopen?
“Voortreffelijk eigenlijk, woensdagochtend (4 augustus) begon BAAK om 7.30 uur ’s ochtends en tot 18.30 uur hebben ze continu gestort, in totaal ongeveer 1300 kuub beton met behulp van drie pompen en twee stortploegen. Vervolgens is het vloerdeel meteen dichtgeschuurd als nabehandeling om scheurvorming te voorkomen. Voor beide afzinkelementen worden in totaal 15 moten gestort.”

 

 

Cookie-instellingen