Update Maasdeltatunnel

May 01, 2020 760 keer bekeken

In juli 2019 startte bouwconsortium BAAK met de bouw van de Maasdeltatunnel, een onderdeel van de Blankenburgverbinding. Met de stalen damwanden en buispalen die de wanden van de tunnel vormen, zijn de contouren van de nieuwe verbinding duidelijk zichtbaar.

Met speciale machines boort BAAK duizenden ankerstaven in de grond. Deze houden straks de tunnelvloer op zijn plek. In Vlaardingen is inmiddels 115 kilometer aan ankers geboord (nog 38 kilometer te gaan), in Rozenburg is al 186 kilometer van de 195 geboord. 

Betonnen stempels

Bij het Scheur is BAAK begonnen met het uitgraven van de eerste vijentwintig meter van de toerit van de tunnel. Ze zijn inmiddels op -10 NAP. Voordat de kuip verder tot -24 NAP kan worden uitgegraven, stortte BAAK vorige week tussen de wanden betonnen balken, ook wel stempels genoemd. Deze stempels zorgen ervoor dat de wanden niet naar binnen worden gedrukt. Ze zijn dertig meter lang, anderhalve meter breed en twee meter hoog. In totaal komen er over een lengte van 200 meter zesendertig van dit soort stempels. Tussen het betonnen raamwerk kan BAAK de tunnel verder uitgraven.

Bouwen in lagen

De stempels hebben nog een tweede functie. Later in het project wordt er namelijk een sterke dokvloer op aangelegd. Op die vloer maakt BAAK het deel van de tunnel dat in het Scheur wordt afgezonken. Dit deel wordt zo’n 200 meter lang, 40 meter breed en 8 meter hoog en gemaakt van gewapend beton. Daar is wel een stevige ondergrond voor nodig.

Cookie settings